fbpx

Support och Helpdesk

Med SLA får du svar i tid

”SLA”, Service Level Agreement, innebär att du alltid får svar i tid till en månadskostnad. Du får direktnummer till vår supporttelefon, med konsulter enbart tillgängliga för dig som avtalskund. Vill du hellre mejla oss flaggas ditt inkomna ärende och tas om hand på fortast möjliga vis. Du prioriteras och får svar av certifierad tekniker. Mot en timdebitering uppfyller vi de behov som uppstår eller andra frågor kring Mac, iPhone, iPad, e-post, Microsoft 365, nätverk och mycket mer. De flesta ärenden löses vid första samtalet, genom dokumentation inom ramen för vårt avtal, är vi väl förtrogna med ditt företags förutsättningar och IT-miljö.

Det finns två svarstider i serviceavtalet (för företag och skolor):

SLA-klient – svarstid inom 8 arbetstimmar (per användare), 290 kr/mån ex moms

SLA-klient – svarstid inom 16 arbetstimmar (per användare), 150 kr/mån ex moms

Timdebitering, 1350 kr ex moms

Vi har möjlighet att anpassa tjänsten till ditt företag och hänvisar alltid till det avtal som upprättas.

Företagskonsult och support

Kullander har ett konsultteam och helpdesk i Malmö med hög kunskapsnivå och lång erfarenhet. Vi anlitas dagligen av kunder runt om i Sverige och i synnerhet Skåne, alltifrån företag i SMB-segmentet till Enterprise och skolor.

Nivån på våra SLA (avtalsreglerad support) anpassas efter krav på drift, tillgänglighet, avdelning, användare eller andra specifika krav som finns i er verksamhet. Vår ärendehantering och helpdesk sköter support för level 1 (standard), men även level 2 & 3 (specialistkunskap). Våra Apple-konsulter innehar de högsta certifieringarna. Som SLA-kund till oss har du tillgång till helpdesk med dokumenterat arbetssätt, hög kunskap och förståelse för kundens IT. Bästa förutsättningar för att erhålla svar på frågor, så snabbt som möjligt.

Vi erbjuder:

  • SPOC – en kontaktväg för alla typer av felanmälningar
  • 24/7 – FAQ, self-service, YouTube-guider på de vanligaste frågorna
  • 08-17, level 1-support
  • 08-17, level 2-support (intern eskalering till level 3)
  • Ärendehantering, med ticket till anmälaren och automatisk SLA-nivåprioritering
  • RMA-hantering, skador, defekta produkter
  • Service, skador, garanti- och försäkringsärende (skadereglering)

Vi kan bli din IT-avdelning

Har ditt företag vuxit? Eller har personen som från början hade IT-ansvaret inte tid eller försummar sina andra arbetsuppgifter? Då kan vi hjälpa. Det är mycket att hålla reda på i dagens IT-miljö, uppdateringar dyker upp allt oftare och det blir svårare för gemene man att veta vilka programversioner och enheter som är kompatibla med varandra.

Som privatperson kan du normalt vara utan datorn eller telefonen en kortare tid men inte på jobbet. Många försöker lösa det genom att helt enkelt sätta sig in i den digitala världen, men det dyker ständigt upp förändringar och säkerhetsuppdateringar som tar mycket tid och energi från annat.

Ditt fokus ska ligga på dina kunder och inte på den egna IT-miljön.

Låt oss bli din IT-avdelning.

Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågar, du kan också söka bland våra guider och FAQ här.

Apple ID är din unika nyckel i Apples ekosystem. Få mer information om vad det innebär och kan användas till, hur du hanterar ditt Apple ID, glömt lösenord, adderar/förnyar kreditkortsuppgifter, aktiverar 2-faktorsautentisering – genom att läsa mer här.

Få mer information om vad iCloud är och kan användas till, hur du ställer in/hanterar ditt konto med hjälp av ditt Apple ID, säkerhetskopierar din enhet till molnet, ändrar/utökar lagringsplan och vad iCloud Drive är – genom att läsa mer här.

Om du vill kunna använda Swish, Apple Pay m.m. och kunna betala smidigt t.ex. med din mobil eller Apple Watch krävs det att du har ett BankID. Detta tilldelas en enhet (dator, iPhone, iPad etc), via din internetbank. Om du byter t.ex. din iPhone kommer vissa säkerhetsprogram inte vara aktiva från början på din nya enhet efter överföring från gamla, då krävs det att du aktiverar funktioner som BankID på nytt, för att de skall fungera i det nya, mer om detta kan du läsa här:

Beställa nytt

Frågor om befintligt, förnya etc

När du uppgraderar din iPhone eller iPad till en ny iOS-enhet ställs du inför olika val – börja om från början och synkronisera det du har i iCloud eller flytta över allt från din gamla enhet. Med Snabbstart är du igång på nolltid och kan flytta data genom att hålla enheterna nära varandra.

Om ditt företag använder Apple Management via oss, finns det en anpassad app för er organisation i din dator eller telefon som kan erbjuda en första hjälp när du har ett problem. Appen heter SelfService och ser ut så här:

Self service

Om du önskar komma i kontakt med kundtjänst och ställa frågor om var du skall vända dig, når du oss på 040-100830. Söker du oss utanför ordinarie arbetstider, kan du ställa din fråga här

Om du önskar registrera ett supportärende, så kommer det per automatik flaggas och hanteras utefter det supportavtal din arbetsgivare har med oss. Det enda du behöver göra är att beskriva ärendet så bra som möjligt, gärna när det uppstod, ifall det är konstant eller intermittent etc, detta gör du enklast här

Om din enhet är försäkrad genom hyravtal och blivit skadad, skall den anmälas till oss så hanterar vi skaderegleringen. Det kan t.ex. handla om en tapp-, kross- eller vätskeskada. Skapa ett ärende här.

Om din enhet är skadad kan den täckas av försäkring, är du osäker kan du kontakta oss så undersöker vi det via enhetens serienummer. De flesta datorer, iPads och iPhones som säljs via oss är finansierade och därmed också försäkrade, vi kan kontrollera detta via enhetens serienummer, som berättar t.ex. ifall försäkringen fortfarande gäller. Skapa ett ärende här

Om du vill se status på ett befintligt ärende skall du kolla här

Vissa tidpunkter erbjuder vi chatt via hemsidan och det går bra att skriva till oss för vägledning i ditt supportbehov även via denna kanal, kolla nere till höger på denna sida för vidare instruktion:

  • Förklaring av SLA
  • Förklaring av GDPR
  • FAQ
  • Youtube kanal (instruktionsfilmer)
  • Chat