Service för Mac

En auktoriserad Appleverkstad som gör det lilla extra för din dator.

Hur länge håller min Mac?

 

Hur länge håller min Mac enligt oss som auktoriserad Apple-verkstad? Enheter från Apple är kända att hålla i många år. Varje höst släpps en ny version av operativsystemet macOS som får din Mac att kännas ny och fräsch. Det optimeras för att fungera på både nya och gamla datorer, men det finns en bortre gräns som bestämmer (eller två).

Engelskans ”vintage” betyder årgång och brukar förknippas med att något blir bättre med tiden. Så är tyvärr inte fallet med datorer. Livslängden är beroende av olika saker. Dels hur många år modellen har sålts, dels av vilka komponenter den är utrustad med. När en enhet får denna klassificering finns inga reservdelar att beställa och därmed går den inte längre att reparera. Läs närmare förklaring av Apple här. En mekanisk hårddisk orkar inte snurra hur länge som helst, de har ersatts av nyare teknik i form av s k “ssd” (solid state drive). Batterier har X antal laddningscykler innan de anses förbrukade.

Mjukvara ställer krav på hårdvarans prestanda.

Det är lätt att tänka att ”techjättarna” vill få användare att köpa nytt, i själva verket är banker och myndigheter många gånger en pådrivande faktor. Webbläsare och operativsystem måste kunna hantera höga säkerhetsalgoritmer för att vi ska kunna handla tryggt på Internet. Kriminella letar ständigt efter säkerhetsluckor, medan utvecklarna som byggt systemen jobbar hårt för att täcka dessa med just – uppdateringar.

När hårdvara och mjukvara inte längre fungerar ihop på ett bra sätt, laddningstider ökar och skärmbilden fryser, får datorn stämpeln ”obsolete”. Då går den inte att uppdatera i systemet – en signal för att det är läge att lämna enheten i inbyte och uppgradera till en ny. Många företag byter sina arbetsverktyg redan efter 36 månader, då har datorn fortfarande högt andrahandsvärde. Du kan läsa mer om våra leverantörers miljöarbete här.

Genom datorns serienummer kan du ta reda på om den fortfarande har stöd och support hos en auktoriserad apple-verkstad och ifall den går att reparera om den gått sönder.

Här kan du se vilken version av macOS du har.

Inför att du besöker en auktoriserad apple-verkstad

 

För att servicen ska bli bra och gå snabbt är det viktigt att du har förberett så mycket som möjligt innan du lämnar in den.

  • Hitta min Mac måste stängas av om det är igång.
  • Ha alltid backup innan du lämnar in din dator. Saknar du säkerhetskopia, eller inte haft möjlighet att utföra en aktuell backup måste detta framgå vid inlämningstillfället*
  • Kvitto underlättar alltid vid garantiärenden. Är enheten köpt hos oss kan vi för det mesta ta fram rätt underlag, men det riskerar att dra ut på tiden för en reparation.

Glöm inte skicka med alla nödvändiga lösenord och koder, om du inte lämnar in enheten själv. Några exempel: 

  • Datorns lösenord (måste alltid finnas)
  • Microsoft ID
  • Adobe ID

*Mac-datorer tillverkade 2018 och senare är utrustade med ett chip som kallas T2. Denna säkerhetsteknik gör att lagringsutrymmet alltid kommer vara tomt efter reparation. Läs mer om varför här.

 

Prislista (ex moms):

Felsökningsavgift – 608 kr 

Timdebitering – 1 350 kr 

Akuttaxa – 1 800 kr (innebär att du går före i servicekön)

Hur vet jag att min Mac är i trygga händer?

Som Auktoriserad Service Provider är våra tekniker certifierade genom Apple. Reservdelar är original och verkstaden är en sluten säkerhetsklassad miljö.

Olyckshändelse?

Efter en komplett felsökning av din enhet kommer du att få ett kostnadsförslag som du kan skicka vidare till ditt försäkringsbolag. Kontrollera om din försäkring täcker din service genom att kontakta ditt försäkringsbolag.

Kom först i kö

Är ditt ärende akut? Har din dator plötsligt slutat fungera och du behöver hjälp på en gång? Vi har en akutavgift på 1 800 kronor exklusive moms för att komma först i kö, din felsökning börjar då så fort den kommer in till verkstaden.

}

Förbered ditt ärende, minimera väntetid vid incheckning.

Förbered gärna verkstaden på ditt ärende genom att mejla Servicecenter med kort beskrivning av skada eller önskemål av åtgärd och enhetens serienummer.

Du får hjälp med att checka in din enhet till verkstaden via vårt showroom på Fridhemstorget. Glöm inte säkerhetskopiera i förväg.  

Får jag en lånedator under tiden för service?

Till avtalskunder (SLA) har vi möjlighet att tillhandahålla en hyrenhet under tiden utrustningen är på service. Vänligen uppge detta när du anmäler din skada så förbereder vi en till dig.

Kontakta oss

För mer information om vår verkstad får du gärna mejla vårt Servicecenter. Välkommen!

Kontakta oss

Vi svarar i telefon vardagar 9-17
040-10 08 30
Det går även bra att mejla
Kullander kundtjanst

Här finns vi

Kullander
Fridhemstorget 1
217 53 Malmö
Hitta hit

Öppettider

Måndag-fredag kl 09-17
(lunchstängt kl 12-13)
Avvikande öppettider