Hur gör man egentligen för att välkomna en ny kollega när ingen arbetar på kontoret längre? Idag är det faktiskt ganska enkelt, så länge man har rätt verktyg på plats. Med kontinuerliga avstämningar via Teams kommer er nya arbetskamrat förhoppningsvis snabbt in i gemenskapen. Och om du förkonfigurerar datorn, mobiltelefonen och surfplattan via ett enhetshanteringsverktyg ser du till att kollegan är redo att köra igång direkt från hemmakontoret. 

Digital onboarding förkortar startsträckan på det nya jobbet

På grund av coronaviruset har det under året som gått blivit allt vanligare att ersätta den traditionella onboardingen med en digital version, där den nyanställda får träffa sina kollegor och introduceras i företaget via videosamtal. Den första tiden på ett nytt jobb kantas inte sällan av osäkerhet och förvirring. Det är mycket att ta in och många känner stor press att prestera och visa sig dugliga. Introduktionen och bemötandet påverkar hur väl den nya kollegan kommer att trivas på arbetsplatsen långsiktigt och därför är det viktigt för dig som företagsledare att ha tydliga rutiner och processer för onboardingen.

Zero touch deployment med Jamf Pro

Om du har tillgång till ett enhetshanteringsverktyg som till exempel Jamf Pro kan du upprätta en digital användarprofil för den nya kollegan. Därefter är det bara att beställa arbetsredskapen som hen behöver för att utföra sitt arbete. Dessa levereras hem till den nyanställda tillsammans med ett trevligt välkomstbrev med introduktionsprogram och tydliga instruktioner gällande inloggning, installation av nya program, med mera. Den här typen av enhetshantering kallas zero touch deployment, eftersom den går att genomföra helt och hållet på distans – utan att överhuvudtaget behöva packa upp enheterna ur förpackningen. Här kan du läsa mer om fördelarna med att använda ett enhetshanteringsverktyg.

Self-serviceportal och fjärrstyrning vid IT-bekymmer

Som nyanställd kan det kännas besvärligt att behöva ringa chefen eller maila IT-avdelningen när det är något som inte fungerar. I Jamf Pro finns en self-serviceportal där användaren enkelt kan ladda ner program, hantera lösenord och hitta svar på många av sina tekniska frågor. Om företaget har ett serviceavtal med en extern IT-support kan den anställda vända sig dit för att få hjälp med sina problem. IT-supporten fjärrstyr datorn för att reda ut både enkla och komplexa ärenden utan att behöva vägleda den anställda, som istället kan passa på att ta en kopp kaffe.

Teams underlättar onboardingen

När man inte ses fysiskt kan det kännas svårare än vanligt för den nyanställda att få svar på sina frågor. Det går ju inte att kolla med skrivbordsgrannen… Utse en mentor som hjälper den nya kollegan att komma in i organisationen och sina arbetsuppgifter. Mentorn ansvarar för att ha kontinuerliga avstämningar om hur det går och att säkerställa att den nya kollegan har allt som behövs för att kunna utföra sitt arbete. Mötena kan med fördel ske via Teams eller något annat mötesprogram. Se också till att andra nyckelpersoner bokar in digitala kaffestunder med den nyanställda, dels för att ge en mer heltäckande bild av företaget, dels för att bygga starka relationer.

New call-to-action

Boka en kostnadsfri demo

Vi har flest Jamf-certifierade konsulter i Norden och hjälper såväl skolor som företag att skapa välfungerande IT-miljöer. Fyll i formuläret så bokar vi in ett videosamtal där vi visar Jamf Pro och berättar mer om hur verktyget skulle kunna implementeras i din verksamhet! 

Kontakta oss

Vi svarar i telefon vardagar 9-17
040-10 08 30
Det går även bra att mejla
Kullander kundtjanst

Här finns vi

Kullander
Fridhemstorget 1
217 53 Malmö
Hitta hit

Öppettider

Måndag-fredag kl 09-17
(lunchstängt kl 12-13)
Avvikande öppettider