Support

Företagskonsult och support

Kullander har ett konsultteam och helpdesk i Malmö med hög kunskapsnivå och lång erfarenhet. Vi anlitas dagligen av kunder runt om i Sverige och i synnerhet Skåne – allt från storföretag, skolor till enskilda firmor. 

Nivån på våra SLA (avtalsreglerad support) anpassas efter krav på drift, tillgänglighet, avdelning, användare eller andra specifika krav som finns i verksamheten. Vår ärendehantering och helpdesk i Malmö sköter support för level 1 support (standard), men även level 2 & 3 (specialistkunskap). Våra kompetenser inom Apple innehar de högsta certifieringarna. Som SLA kund till oss har man tillgång till en helpdesk med dokumenterat arbetssätt, hög kunskap och förståelse för kundens IT. De bästa förutsättningar för att erhålla svar på frågor, så snabbt som möjligt.

Vi erbjuder bl.a:

  • SPOC – En kontaktväg för alla typer av felanmälningar
  • 24/7 – FAQ, self-service, YouTube guide:er på de vanligaste frågorna
  • 08.00 – 17.00, Level 1 support
  • 08.00 – 17.00, Level 2 support (intern eskalering till level 3)
  • Ärendehantering, med ticket till anmälaren och automatisk SLA-nivåprioritering
  • RMA-hantering, skador, defekta produkter
  • Verkstad, skador, garanti, och försäkringsärende (skadereglering)

Vi kan bli din IT-avdelning

Har företaget vuxit? Har personen som från början hade IT-ansvaret inte tid eller försummar sina andra arbetsuppgifter. Då kan vi hjälpa till. Det är mycket att hålla reda på i dagens IT-miljö. Uppdateringar dyker upp allt oftare och det blir svårare för gemene man att veta vilka programversioner och enheter som är kompatibla med varandra.

Som privatperson kan man normalt vara utan datorn eller telefonen en kortare tid men inte på jobbet. Många försöker lösa det genom att helt enkelt sätta sig in i den digitala världen. Men då det dagligen kommer förändringar, säkerhetsuppdateringar mm tar det mycket tid och energi från annat.

Ditt fokus ska ligga på dina kunder och inte på den egna IT-miljön.

Låt oss bli din IT-avdelning.

040-10 08 30 eller maila kundtjanst

 

Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågar, du kan också söka bland våra guider och FAQ här.

Vad är Apple ID?

Få mer information om vad det är och vad det kan användas till, hantera ditt AppleID, glömt lösenord, addera/förnya kreditkortsuppgifter, aktivera 2-faktorsautentisering – läs mer här.

Hur fungerar molntjänsten iCloud?

Få mer information om vad det är och vad det kan användas till, ställa in/hantera ditt iCloud konto, säkerhetskopiera din enhet via iCloud, ändra/utöka lagringsplan i iCloud, vad är iCloud Drive – läs mer här.

Behöver jag BankID/mobilt BankID?

Om du vill kunna använda Swish, Apple Pay m.m. och kunna betala smidigt t.ex. med din mobil eller Apple Watch krävs det att du har ett BankID. Detta tilldelas en enhet (dator, iPhone, iPad etc), via din internetbank. Om du byter t.ex. din iPhone kommer inga säkerhetsprogram att följa med vid en överföring från den gamla enheten, då krävs det att du aktiverar funktioner som BankID på nytt, för att de skall fungera i det nya, mer om detta kan du läsa här:

Beställa nytt

Frågor om befintligt, förnya etc

Hur flyttar jag data från iPhone och iPad till en ny enhet?

När du uppgraderar din iPhone eller iPad till en ny iOS-enhet ställs du inför olika val – börja om från början och synkronisera det du har i iCloud eller flytta över allt från din gamla. Med Snabbstart är du igång på nolltid och kan flytta data genom att hålla enheterna nära varandra.

Om ditt företag använder Apple Management

Om ditt företag använder Apple Management via oss, finns det en för er organisation anpassad App i din dator eller telefon som kan erbjuda en första hjälp när du har ett problem. App:en  heter SelfService, och ser ut så här:

Kom i kontakt med kundtjänst

Om du önskar komma i kontakt med kundtjänst och ställa frågor om var du skall vända dig, når du oss på 040-100830. Söker du oss utanför ordinarie arbetstider, kan du ställa din fråga här

 

Registrera ett supportärende

Om du önskar registrera ett supportärende, så kommer det per automatik flaggas och hanteras utefter det supportavtal din arbetsgivare har med oss. Det enda du behöver göra är att beskriva ärendet så bra som möjligt, gärna när det uppstod, ifall det är konstant eller intermittent etc, detta gör du enklast här

 

Om din enhet är fysiskt skadad

Om din enhet är fysiskt skadad, skall den besöka vår verkstad. Det kan t.ex. handla om en tapp, kross eller vätskeskada. Om enheten är finansierad via oss så täcks den av en försäkring. Då sköter vi skaderegeleringen åt er. För andra enheter rekommenderar vi att man kontaktar sitt eget försäkringsbolag för att redan i ett tidigt skede stämma av med dem – vad som gäller. Oavsett om du skickar in din enhet med bud/fraktbolag eller lämnar in den på egen hand skapar du (eller vi) ett ärende här

 

Skadad eller stulen enhet kan täckas av försäkring

Om din enhet är skadad kan den täckas av försäkring, är du osäker kan du kontakta oss så undersöker vi det via enhetens serienummer. De flesta datorer, iPads och iPhones som säljs via oss är finansierade och därmed också försäkrade, vi kan kontrollera detta via enhetens serienummer, som berättar t.ex. ifall försäkringen fortfarande gäller. Skapa ett ärende här

 

Status på befintligt ärende

Om du vill se status på ett befintligt ärende skall du kolla här

 

Support via chat

support via chatrobot eller personligt bemannad chat. Vissa tidpunkter erbjuder vi detta och det går bra att testa ifall du kan få vägledning i ditt supportbehov även via denna kanal, kolla nere till höger på denna sida för vidare instruktion:

  • Förklaring av SLA
  • Förklaring av GDPR
  • FAQ
  • Youtube kanal (instruktionsfilmer)
  • Chat

Kontakta oss

Vi svarar i telefon vardagar 9-17
040-10 08 30
Det går även bra att mejla
Kullander kundtjanst

Här finns vi

Kullander
Fridhemstorget 1
217 53 Malmö
Hitta hit

Öppettider

Måndag-fredag kl 09-17
(lunchstängt kl 12-13)
Avvikande öppettider